Nøglebestilling| 82 82 82 09
Dørtelefon i boligforening

Skal I have dørtelefon eller nyt låsesystem i boligforeningen?

En opgradering af låsesystemet eller en dørtelefon i bygningens opgang kan være en god måde at øge sikkerheden for beboere. Måske har en eller flere beboere i ejerforeningen ønsket en forbedring i forbindelse med en generalforsamling, eller efter en tyvebande har huseret boligen eller andre bygninger i nærheden. Læs mere om hvad I skal være opmærksom på i boligforeningen, hvis I står og skal have installeret nyt låsesystem eller dørtelefon.

Det skal der være styr på før I får installeret et nyt låsesystem eller dørtelefon

Det kan måske virke oplagt at gå i gang med det samme og få monteret et nyt låsesystem eller en dørtelefon. Men det er vigtigt at der i bestyrelsen er et klart flertal for monteringen og at vedtægtsgrundlaget er i orden. For at være på den helt sikre side, bør indførelsen vedtages med minimum to tredjedeles flertal på en generalforsamling i foreningen.

Hvis en eller flere medlemmer stiller sig på tværs kan sagen desværre ende i retten. Derfor er det vigtigt at bestyrelsen i foreningen sørger for at gældende vedtægter for vedtagelser af ovenstående installationer følges nøjagtigt, og at relevante paragraffer i vedtægterne er formuleret klart og tydeligt, så de ikke kan fortolkes anderledes.

Dørtelefon i boligforening Østerbro

Dørtelefon giver sikkerhed og tryghed

Der er forsat mange indbrud i Danmark og indbrudstyvene slår gerne til i storbyernes etageejendomme. For at undgå indbrud har mange boligforeninger valgt få installereret dørtelefoner ved opgangsdøren, så der er mulighed for at aflåse døren. På den måde er det muligt for beboerne at vurdere, hvorvidt vedkommende har et ærinde i opgangen. Derfor er det vigtigt at vælge en dørtelefon med et godt audiosystem, så beboerne uden problemer har mulighed for at føre en samtale med den besøgende og vurdere relationen til opgangen.

På trods af en dørtelefon giver en ekstra sikkerhed er det ikke just umuligt for uvedkommende at få adgang til opgangen. Det er desværre nemt at narre sig adgang ved at udgive sig for at være et avisbud, pizzabud eller sågar låsesmed.

For at undgå tricktyve kan det være en ekstra sikkerhed at vælge et dørtelefonsystem med videokamera, som gør det muligt at se hvem, der rent faktisk ringer på. Det betyder dog ikke man stadig skal være på vagt overfor tricktyve. Et godt dørtelefonanlæg kan dog desværre ikke stå alene. Hvis der ikke er monteret et ordentligt låsesystem i opgangsdøren, er det nemt for tyven at skrubbe døren op.

LÆS OGSÅ: Dørtelefon og porttelefonanlæg i København og omegn

Hvem sælger dørtelefoner

Mange større låsesmede og vagtfirmaer tilbyder ofte dørtelefonsystemer. Nogle leverandører sælger blot dørtelefonsystemer, hvorimod andre, som f.eks.   KEYPARNTER opsætter og hvis ønsket drifter dørtelefonsystemet.

Det kan være rart at vælge en lokal montør, hvis der skulle være behov for reparation eller vedligeholdelse.  Helt store virksomheder kører ofte med central styring af serviceteams, som kan forlænge ventetiden. Hvilket kan være irriterende hvis installationen har været udsat for hærværk eller blevet ødelagt.

Bestyrelsen bør derfor generelt være opmærksom på forholdende omkring reparation, drift og vedligeholdelse af systemet. Det er vigtigt at lede efter en leverandør, der har en hurtig svartid.

Dørtelefon i boligforening -efter-keypartner

Til venstre ses en ejerforenings tidligere audio anlæg. Til højre fremgår den nye installation af video- dørtelefonanlæg og adgangskontrol installeret af KEYPARTNER.

Øg sikkerheden med stærkt låsesystem

Det kan ikke undgås at der gennem tiden mistes en eller flere nøgler. Det kan resultere i at jeres bygning ikke længere er sikret optimalt mod ubudne gæster. Derudover kan slid og manglende vedligeholdelse gøre det nødvendigt at udskifte låsesystemet.

Når flere brugere skal have adgang til ejendommen, er et låsesystem en god løsning, da låsesystemet gør det muligt at bruge flere nøgler i samme lås. Derudover gør et låsesystem det muligt at give forskellige niveauer af adgang. På den måde kan man give nogle brugere flere adgangsrettigheder end andre. Samtidig er låsesystemer kopisikrede, hvilket øger sikkerheden markant.

LÆS OGSÅ: Slip for stort nøglebundt med låsesystem

Opgrader til elektronisk låsesystem

Når mange forskellige grupper af mennesker skal have adgang til den samme boligforening eller bygning på forskellige tidspunkter kan med en mekanisk nøgle være uhensigtsmæssig og kræve meget administration. Derudover kan det ende med at blive svært at bevare overblikket over, hvem der har fået udleveret nøgler til ejendommen og få sikret at det korrekte antal nøgler bliver leveret tilbage.

Et elektronisk låsesystem eller adgangskontrol giver beboerne mulighed for at få adgang til deres boliger via en nøglebrik, kort eller en app. En administrator kan styre hvem, der har adgang til hvilke døre og slette bortkomne nøgler. Når en beboer fraflytter lejemålet eller en nøglebrik mistes, kan nøglebrikken nemt slettes fra systemet, så den ikke længere kan benyttes. På den måde øges sikkerheden for alle beboerne. Derudover slipper I for en masse besvær og dyre systemskifte når en nøgle mistes. Derfor er elektroniske adgangskontrol yderst velegnet til boligforeninger.

LÆS OGSÅ: Adgangskontrol giver fleksibilitet og øger sikkerheden

Hvad er der galt med vores nuværende låsesystem?

Der er nødvendigvis ikke noget galt med jeres nuværende mekaniske låsesystemsløsning. De fleste ejendomme har en form for mekanisk låsesystem, hvor nøglerne ikke bare kan kopieres på det nærmeste gadehjørne. Og det er generelt en god løsning. Så længe der er styr på nøglerne. Prisen på systemnøgle er ofte en smule pebret også er ulempen at det ikke er muligt at fjerne adgangen for bortkomne nøgler. Derfor må man ofte omlægge systemet, hvis en nøgle mistes eller stjæles.

Indhent tilbud på dørtelefonanlæg eller låsesystem hos leverandør

Det er en god ide at indhente tilbud hos en leverandør enten forud for et bestyrelsesmøde, så tilbuddet kan præsenteres på eller forud for generalforsamlingen. På den måde kan beboerne se hvad det vil betyde for dem økonomisk og få overblik over de muligheder installationen giver dem.

Når I har indhentet tilbud fra leverandøren, vil det give mening at regne ud, hvad det eventuelt vil koste for hver enkelt husstand i foreningen.

I kan oftest også få leverandøren til at komme og præsentere installationen på generalforsamlingen, så beboerne får en bedre forståelse for beslutningen.

låsesmed til generalforsamling i boligforening

KEYPARTNER stiller op til generalforsamlinger

KEYPARTNER afgiver gerne et uforpligtende tilbud på installation af dørtelefon, låsesystem eller adgangskontrol.

Vi stiller ligeledes gerne vores mange års erfaring med installationer i boligforeninger til rådighed, hvis I skulle have spørgsmål til installationer og jeres muligheder i boligforeningen. Om det skal være på jeres næste generalforsamling eller telefonisk er op til jer. Uanset har vi hurtigt svar- og udrykningstid.

Står jeres boligforening over for et vedligeholdelsesprojekt? Så tøv ikke med at kontakte KEYPARTNER!

 

Kontakt os uforpligtende

Få en optimal løsning, til lige præcis jeres behov

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere her.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Footer Logo
Vil du have en sikkerhedsløsning der holder?
Kontakt os og hør hvad vi kan gøre for dig.
Døgnvagt 24/7

KONTAKT OS

  • Øster Søgade 36, 1357 København K
  • 82 82 82 09
  • info@keypartner.dk
  • CVR-Nr. 36963964

CERTIFICERET AF

Cerfidan
forsikring og pension
Ruko