Adgangskontrol giver fleksibilitet og øger sikkerheden
Hos Keypartner har vi samarbejder med flere af de førende løsninger inden for adgangskontrol. Det har vi valgt at gøre, da vi ønsker at være i stand til at tilbyde en løsning, der er tilpasset dit behov.
Gennemtænkte adgangskontrolsystemer giver mulighed for nøjagtig styring af, hvem der har adgang til hvilke områder, og hvornår denne adgang er tilladt, hvilket gør det langt nemmere at styre hvem der har adgang og hvornår. Ved at implementere adgangskontrolsystemer kan din virksomhed eller boligforening også glemme administration og udgifter forbundet med tabte nøgler, udskiftning af låse og meget mere.
Hvad er adgangskontrol/Hvad er ADK?
Adgangskontrol, også kendt som ADK, handler helt simpelt om sikring af bygninger og rum. Adgangskontrollen kan derfor både være en mekanisk løsning i form af traditionelle låsesystemer som låse og fysiske nøgler. Elektronisk adgangskontrol erstatter traditionelle låse og nøgler med kortlæsere og tastaturer, muliggør kontrol med, hvem der får adgang til specifikke områder af bygningen. Vi har også nogle løsninger der kan tilsluttes en eksisterende lås og det kræver derfor ikke udskiftning af eksisterende låsesystemer.
Adgangskontrol-systemer kan programmeres til adgangsbegrænsning, hvilket inkluderer tidsbaserede adgangsrettigheder, adgang baseret på brugerroller eller endda adgang baseret på specifikke begivenheder. Det gør det muligt at give folk permanent adgang til områder men også midlertidig adgang til eksterne eller intern personale til områder de normalt ikke har adgang til.
Elektronisk adgangskontrol giver mulighed for mange forskellige typer af adgangskrav som:
- Adgangskontrol med kort eller brik: Brug af brik med RFID- og Mifare teknologi til at give adgang
- Adgangskontrol med kode: Kræver indtastning af en PIN-kode for adgang.
- Adgangskontrol med to-faktor-godkendelse: Godkendelse med brug af både brik med RFID- og Mifare teknologi og kode
- Adgangskontrol med en app: Brug af smartphone-apps til at styre adgangen.
- Adgangskontrol med biometrisk godkendelse: Giver adgang ved brug af fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse. Vi anbefaler dog en af ovenstående løsninger.
Hvad er fordelene ved adgangskontrol?
Fordelene ved implementering af adgangskontrol strækker sig langt ud over den umiddelbare forbedring af sikkerheden ved at begrænse adgangen til udvalgte områder. Med ADK-systemer opnås en uovertruffen fleksibilitet i håndteringen af adgangsrettigheder, hvilket gør det let at tilpasse adgang efter skiftende behov uden fysisk ombytning af låse eller udskiftning af nøgler. Elektronisk adgangskontrol gør det endnu nemmere at adgangen kan tilpasses i systemet efter behov. Samtidig er det nemmere, hvis adgangskortet eller chippen mistes, da den bare deaktiveres i systemet. Adgangskontrolsystemer med apps giver en endnu lettere adgang da det blot vil kræve medarbejderens telefon som i forvejen har biometrisk godkendelse. Alt i er alt er fordelene følgende; men ikke begrænset til:
- Forbedret sikkerhed: Mulighed for at begrænse adgang til bestemte områder.
- Fleksibilitet i adgangsrettigheder: Nemt at tilføje, ændre eller fjerne adgangsrettigheder.
- Oversigt over adgang: Logning af hvem der går ind og ud, og hvornår.
- Reduceret risiko for tab af nøgler: Elektroniske adgangsformer eliminerer problemet med mistede nøgler og de sikkerhedsrisici, det medfører. Da det er nemmere at fjerne en adgang end at omlægge alle låse.
Hvis du vil høre mere om hvilke fordele du kan drage nytte af, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende samtale om hvilke adgangskontrolsystemer vi kan anbefale dig at bruge til netop din ejendom eller virksomhed.
Adgangskontrol gør det nemt at:
-
Ændre adgangsforhold løbende
-
Tilføje eller udelukke brugere
-
Spærre en nøgle
-
Se hvem der kommer og går
Få uforpligtende rådgivning om adgangskontrol
Referencer
KEYPARTNER har installeret adgangskontrol hos b.la.:
LH træbyg
Casino House
E/F Udsigten Margretheholmen
Hotel Postgaarden
Har du brug for rådgivning
Hos Keypartner står vi står klar til at hjælpe dig med at vælge det rette adgangskontrolsystem. Vi tilbyder professionel rådgivning baseret på mange års erfaring og dybdegående kendskab til adgangkontrol. Vores mål er at sikre, at du får den bedste løsning, der passer specifikt til dig. Vores team af erfarne låsesmede er klar til at rådgive dig om alt fra installation og opsætning til vedligeholdelse og opgradering af dit adgangskontrolsystem eller hvorvidt et elektronisk adgangskontrolsystem er nødvendigt for at opfylde din krav til sikkerhed for adgang til bygningen.
Det er også værd at overveje vores andre tjenester indenfor låsesystemer, dørautomatik og dørtelefoner, som kan integreres med vores adgangskontrolløsninger for at skabe et sammenhængende og omfattende sikkerhedssystem for din ejendom.
Hos Keypartner forstår vi betydningen af at beskytte det, der er vigtigst for dig. Vores tilgang er at lytte til dine behov og sammen finde den bedste løsning, der sikrer tryghed og sikkerhed for din virksomhed eller boligforening. Kontakt os i dag for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at sikre dine værdier.
Vores adgangskontrolsystemer
Salto
Saltos adgangskontrolløsninger er skalerbare og kan tilpasses ethvert behov, hvilket gør dem ideelle til både små virksomheder og store, komplekse faciliteter.
SimonsVoss
En af de mest bemærkelsesværdige funktioner i SimonsVoss-systemerne er deres trådløse låsesystemer, der gør det muligt for brugerne at styre adgang uden brug af traditionelle nøgler, hvilket reducerer kompleksiteten og øger sikkerheden.
Iloq
Iloq er kendt for sin innovative tilgang til adgangskontrol, hvor de tilbyder løsninger, der ikke kræver batterier eller ekstern strømforsyning til deres låse.
ARX – Adgangskontrol
Arx adgangskontrolsystemer er systemer er velegnede til en række forskellige applikationer, herunder kommercielle bygninger, offentlige institutioner og industriområder.
Smartair
Smartairs største fordel er evnen til nemt at opgradere eksisterende låse til elektronisk adgangskontrol uden behov for omfattende ombygning.
CLIQ
CLIQ adgangskontrol kombinerer traditionelle låsesystemer og elektronisk adgangskontrol med programmerbare smarte nøgle.Det er derfor en nem løsning uden brug af kabler
Hvad er adgangskontrol?
Adgangskontrolsystemer hjælper med at holde styr på, hvem der kan komme ind i visse områder eller bruge bestemte ting. Det virker ved at bruge nøgler, nøglekort, koder, fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse for at sikre, at kun de personer, der har tilladelse, kan få adgang.
Elektronisk adgangskontrol giver mulighed for mange forskellige typer af adgangskrav som:
- Adgangskontrol med kort eller brik: Brug af brik med RFID- og Mifare teknologi til at give adgang
- Adgangskontrol med kode: Kræver indtastning af en PIN-kode for adgang.
- Adgangskontrol med to-faktor-godkendelse: Godkendelse med brug af både brik med RFID- og Mifare teknologi og kode
- Adgangskontrol med en app: Brug af smartphone-apps til at styre adgangen.
- Adgangskontrol med biometrisk godkendelse: Giver adgang ved brug af fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse. Vi anbefaler dog en af ovenstående løsninger.
Hvad er fordelene ved adgangskontrol?
En klar fordel ved adgangskontrol er at man nemt kan tilføje eller udelukke brugere. Det kan være praktisk hvis en nøgle mistes. Ved et normalt låsesystem kan det være nødvendigt at skifte hele systemet, hvis en nøgle skulle blive væk. Andre fordele kan være:
- Forbedret sikkerhed: Mulighed for at begrænse adgang til bestemte områder.
- Fleksibilitet i adgangsrettigheder: Nemt at tilføje, ændre eller fjerne adgangsrettigheder.
- Oversigt over adgang: Logning af hvem der går ind og ud, og hvornår.
- Reduceret risiko for tab af nøgler: Elektroniske adgangsformer eliminerer problemet med mistede nøgler og de sikkerhedsrisici, det medfører. Da det er nemmere at fjerne en adgang end at omlægge alle låse.
Hvilke adgangskontrol løsninger findes der?
Ved et offline elektronisk låsesystem er der intet kommunikationskabel mellem dør og PC. Ændringer i systemet skal først foretages på en PC, hvorefter ændringerne skal implementeres ved hvert enkelt dør via en nøglebrik eller programmeringsenhed. Dette betyder i praksis, at en vicevært eller anden kyndig skal bære oplysningerne ud til hvert enkelte dør. Fordelen ved et offline system er, at det er billigere at etablere end en online-løsning. Til gengæld vil der løbende være omkostninger forbundet med at få informationerne udtil døren og selv hente loggen. Ved et online elektronisk låsesystem går der et kommunikationskabel ud til hver enkelte dør, og alt styres centralt fra en PC, mobil eller anden enhed. Når der opstår behov for ændringer, foretages disse på PC’en og bliver med det samme formidlet ud til døren. Fordelen ved denne løsning er, at det er hurtigt og nemt at foretage ændringer til systemet samt at holde sig opdateret med logfiler fra hvert enkelte dør. Ulempen ved denne løsning er, at engangsomkostningerne er forholdsvis høje sammenlignet med offline adgangskontrol.
Spar penge og få mere sikkerhed
I gennemsnit er det i dag kun 10 % af døre i danske bygninger, der er forsynet med elektronisk adgangskontrol. Det vil altså sige, at hele 90 % af danske døre stadig bruger alm. nøgler*.
Især rigtig mange arbejdspladser anvender et elektronisk låsesystem. Det skaber nemlig stor tryghed at vide, hvem der færdes i virksomheden – og ikke mindst hvornår. Dertil er det hurtigt og nemt at oprette, redigere eller slette i et adgangskortsystem ved medarbejderskift – eller ved eksempelvis nye beboere i boligforeningen eller udflytning af gæster fra hoteller.
Elektronisk adgangskontrol er fremtiden
Fremtiden vil vise, om den teknologiske udvikling, der finder sted i erhvervslivet ift. skift til elektronisk låsesystem, også vil blive overført til private boliger – og dermed udligne balancen mellem brugere af elektronisk adgangskontrolsystemer og alm. nøgler.
Hvis I har et almindeligt mekanisk låsesystem, kan I risikere at skulle omlægge hele systemet, hvis blot en enkelt nøgle forsvinder. Det problem slipper I for med et adgangskontrolsystem.
* Kilde: Tallene stammer fra statistik indhentet af KEYPARTNER selv såvel som en samarbejdspartner.